Förtätar december

Finessen med julkalendern är att den tar udden av det vassa i frost (fro/sz/t). Den drar ned ångesten på jorden igen och på trötta fötter marscherar den fram och tillbaka på vägen till skolan, på vägen till affären, på vägen till mötet, på vägen hem igen. Den låter sig inte vara mer än sex avsnitt L word eller åtta av Mad Men, den är inte mer än ett halvt Sagan om Ringen-maraton. Funktionen av julkalendern är att den får oss att se fram emot något bekant vars specialeffekter och manus inte behöver vara tilltalande för att vi ska förstå varför vi behöver dem. Den är en medicin, ett glitter som vi alla tacksamt drar in genom näsan, känner sticka långt bak i halsen och allt eftersom dvalar tillsammans med. Den är vad som väcker oss om morgnarna, den är den som visar att snart snart snart är december slut, och om december kunde slockna så fort, varför skulle vi tro någonting annat om januari februari mars april? Vi gungar i takt, i takt. Vi nynnar abstrakt, abstrakt. Vi låter oss maktlösa sugas med, ned, i en bekant labyrint och efter bara ett halvt maraton trycker vi paus för påtår och inser att nu är december månad nästan förbi. Vi förstår att vi alltid har tryckt på paus (ett halvt maraton till och med ett halvt år, per år) och vi förstår hur essentiell den är. Julkalendern tar udden av det vassa i frost (fro/sz/t) och vad, utom den, kan så varsamt förtäta december?


Kommentarer
Postat av: oroshjärta

Så bra,så sjukt bra du är.

Svar: så varm, så varm jag blir. tack.
PNEUMA

2012-12-05 @ 09:01:20
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com
Postat av: julia

wow. du skriver verkligen HUR bra som helst! och det är så sant, julkalendern hjälper en verkligen fram genom decembermörkret. även om man egentligen är för gammal för att titta på det men det struntar man ju i!

Svar: du uttrycker dig genom bild så makalöst imponerande att jag blir ännu mer omtumlad av din komplimang, tusen tack. ja, även fast de uppenbarligen tänkt om kring målgruppen för julkalendern (om vi jämför årets med dieselråttor & sjömansmöss till exempel) så lever nog syftet med det hela kvar. jag vill tro det. jag VILL se funktionen. jag kan rekommendera, när vi ändå talar om kalendrar, att titta på TOMTEN KOMMER! av Johan Söderberg som finns på svtplay nu. otroligt snygg satir på trettio sekunder avsnittet.
PNEUMA

2012-12-06 @ 21:10:06
URL: http://lethologica.blogg.se
Postat av: Min plats i solen

Jag tycker om ditt sätt att skriva. Hur du sätter samman ord och ger dem mening och känsla. Din röst är viktig.

Ta hand om dig.

Kram Lotta

Svar: allas röster är viktiga och behövs, tror jag. och de som sjunger falskt kommer förhoppningsvis att stämma sina band tillslut, men först genom att testa dem.tack, Lotta, & sluta aldrig spela orkester.
PNEUMA

2012-12-10 @ 18:57:27
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0