Helig

vad du än gör, förlåt aldrig mina synder, för jag har inte syndat

syndarna är de som sover gott om nätterna

som bara tänker på tvätt, LCHF-fett och ett förbisett biblioteksvett

tro mig, jag vet vad det är att sakna rätt

jag vet vad det är att inte sova gott om nätterna

men jag önskar inte att jag visste något annat

 

vem du än är, tro inte att du är annorlunda 

det äcklar mig hur du med dina osynliga vapen och vässade tänder

ränner fram och tillbaka för egen profit

söker förståelse för skit du hostat upp,

kom hit, jag vet varför fränder blir fiender på sekunder

och på vilka sätt ditt sätt sänder mig tillbaka till ruta ett

du som suger ut pengar och sedan stoppar huvudet i sanden

du som på tunnelbanan låtsassover med svenskan i handen

sitter kvar när andra står upp och väntar, kämpar med barnvagn 

sträckan mellan tekniska högskolan och medborgarplatsen har aldrig känts så lång

men du ska längre, ska till slussen och sedan slussas vidare

det äcklar mig hur du med ett får ett jobb så lätt

med bra lön och arbetskamrater som inte tittar snett, 

inte hotar med att det är ditt fel om du inte klätt dig rätt

inte har kjollängdsvett eller social etikett som lovat oheligt om den heterosexualitet de formgett

 

på äldre dar skapar du förtryckarerotik, 

du är din far snarlik i pikande lön och med spikande yrke byggde han en villa åt dig.

du renoverar och jag får där en egen zalando-avdelning, TACK, verkligen

inte minsta snack om könsfördelning 

framförhållning

 

det har ju gått jävligt bra det här

och när din son sedan bär dig i kistan gör han det utan besvär

för han tror att du har sått jorden väl

att Gaia har planerat allt det här, för honom, i tiden, i marken

men Gaia är vår moder, i evighet

varken jag eller min syster ber om syndernas förlåtelse

för vi har inte syndat, vi vet

synden är en konstruktion efter din aktion som med vision om att isolera världen från dig

lät dig göra det 

och slog i samma andetag ett slag för att din jordliga synd också skulle bli din eviga, ensamma, andliga

 

syndarna är de som sover gott om nätterna

som bara tänker på tvätt, LCHF-fett och ett förbisett biblioteksvett

tro mig, jag vet vad det är att älska 

vad du än gör, förlåt aldrig mina synder, för jag har inte syndat

jag vet vad det är att inte sova gott om nätterna

men jag önskar inte att jag visste något annat än det jag vet nu

för då hade jag också blivit lera efter min fars liv på repeat

syster, du och jag ristar i stället gravstenar i granit, 

för Moder Jord, och för våra döttrar

ty hans var kanske makten i livet på vår planet

men vår är äran i evighet

AMEN


Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Feel you sister.

Alltså. Din blogg. Fin.

Svar: <3
PNEUMA

2013-08-01 @ 23:33:21
URL: http://littleriver.blogg.se
Postat av: Erika

Wow.

Svar: <3
PNEUMA

2013-08-04 @ 03:22:20
URL: http://transtrain.blogspot.com
Postat av: ludvig

så otroligt så bäst bara wow

Svar: men men men. tack.
PNEUMA

2013-08-04 @ 17:57:42
Postat av: Elin-som-spelar-fiol-ibland

det är så man svindlar, Rebecka. på riktigt. hämningslöst.

Svar: Elin! var hittar jag dig, här i cyberspace? skapa dig ett rum om inte annat. det vill jag innerligt.
PNEUMA

2013-08-04 @ 23:40:33
Postat av: Jasmin

men herregud så talangfull. tror jag dör lite

Svar: du är för snäll! tack, tack, tack.
PNEUMA

2013-08-09 @ 14:58:11
URL: http://childhoodlight.blogspot.com
Postat av: astrud.blogg.se

Riktigt bra. Lite så här känner jag ibland också, men jag skulle aldrig kunna få ned det på papper på sättet som du uppenbarligen kan. Det är svårt att uttrycka sådant som inte alltid syns men som känns nästan jämt. Riktigt, riktigt bra!

Svar: vad väldigt snäll du är, Astrid.
PNEUMA

2013-08-12 @ 17:25:49
URL: http://astrud.blogg.se/
Postat av: oroshjärta

Älskar dina ord<3

2013-08-23 @ 10:06:29
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com
Postat av: isabella

jävlar va bra!! du är tamejfan vad jag skulle kalla en poet

Svar:
PNEUMA

2013-08-27 @ 01:44:43
URL: http://gaialyf.blogspot.com
Postat av: Agnes

blir helt till mig, du är wow otrolig

Svar: men alltså, tack tack tack.
PNEUMA

2013-09-06 @ 10:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0